NASIL & NİÇİN

Çocukluk döneminde fazla kilo alımı genellikle fazla yemek yemeğe ve yeterince hareket etmemeğe bağlı olarak hızla artmaktadır. Boş kalorili gıdalar kilo alımını hızlandırmaktır. Eğer çocuklar yaktıklarından daha fazla kalori alırlarsa vücut ağırlıkları artar. Çocuklarda hızlı ve fazla miktarda kilo alımına yol açan ve bir arada olunca riski artıran faktörler vardır. Bunlar;





Beslenme


Sağlıksız yemek yeme, boş kalorili gıdaları düzenli olarak tüketme, abur-cubur (fast-food, tatlılar, şeker, cips, şekerli içecekler) kilo alımına yol açabilir.



Hareketsizlik


Bilgisayarlar, bilgisayar oyunları ve televizyon çocukları hareketsizliğe iten günümüzde ki en önemli nedenlerdir. Hareketsizlik kalori yakılmasını azaltır. Okul çağına gelene kadar çocukların kazandıkları hareket eksikliği ileri yaşlarında egzersiz alışkanların da etkileyebilmektedir.



Çevresel Etkenler


Çocuklar her buzdolabını açtıklarında boş kalorili yiyecekler ile karşılaşıyorlarsa bunları da o ölçüde fazla tüketeceklerdir. Benzer şekilde televizyon reklamları da yüksek kalorili gıdaların tüketilmesini özendirmektedir.

Psikolojik Etkenler
Genetik Yatkınlık




Çocuklarda Uyku Düzeni



Günlük uykusunu yeterince almayan çocukların daha fazla kilo alabildiği bilimsel olarak gösterilmiştir.



Sosyoekonomik Faktörler


Gelişmiş ülkelerde çocuklar daha kiloludur. Buna karşılık gelişmekte olan ülkelerde, ekonomik koşulları daha iyi olan çocuklar arasında kilolu olma oranı yüksektir.

NE YAPMALI

Çocuklarda kilo alımının önüne geçebilmek ve normal kiloya ulaşabilmek için atılması gereken adımlar;




Yemeklerinizi evde pişirin
Bu istediğiniz malzemeler ile yemek hazırlamanızı ve porsiyon miktarını kontrol etmenizi sağlar. Beslenme çantasını birlikte hazırlamak ve düzenli öğün çerçevesinde beslenmek kilo kontrolü sağlamaya yardımcı olur.

Tabakta yemek kalmasın
Eğer çocuğunuz yemeği bırakmış ise tabağındaki tüm yemeği bitirmesi konusunda ısrar etmeyin.

Dengeli beslenmeye odaklanın
Çocukların yetişkinlerden farklı olarak büyümek ve gelişmek için farklı besin öğelerine ihtiyaçları vardır. Bu nedenle kalori kısıtlaması yapmayın, dengeli ve yeteri miktarda yiyerek beslenmesine özen gösterin. Yemeği içine kalorisi düşük, besleyici değeri yüksek gıdalar örneğin Nutrigen nutri-foods, meyve ve sebze dahil edin.

Fiziksel aktiviteyi arttırın
Fiziksel aktivitenin arttırılması özellikle küçük çocukluk döneminde başlamalıdır. Bilgisayar ve televizyon başında geçirilen sürenin azaltılması ve daha fazla hareket yönünde çocuklar teşvik edilmelidir. Fizik aktivite artışı sadece kilo kontrolü için değildir, çocukların iskelet sisteminin gelişmesini destekler, gece uykularını düzenler ve gün boyu uyanıklığı arttırır.

Tüm aile yer almalı
Sağlıklı beslenmenin önemini ve anlatılması konusunda tüm aile bireyleri tam bir uyum içerisinde olmalıdır. Özellikle bu konuda çocuklara yol gösteren ebeveynler iyi bir rol model olmalıdır.

Sakin olun
Pek çok sağlıklı davranış aşırı kilo alımını önlemede yardımcıdır. 7 yaşına kadar olan çocuklarda vücut ağırlığının sağlıklı bir şekilde idame edilmesi önerilirken, 7 yaşın üzerindeki çocuklarda fazla kiloların azaltılması önerilir.